Solo Start
Image default
Rechten

Wat houdt een sommatie in?

Als ondernemer heb je gegarandeerd ooit te maken gehad met openstaande facturen van klanten of dat mensen de afgesproken verplichtingen niet nakomen. Als een van deze verplichtingen niet nagekomen moeten deze relaties hieraan herinnerd worden. Dan komt een sommatie in het spel wat je via een extern bedrijf kan sturen. Een sommatie is dus eigenlijk een aanmaning. Aanmaningen worden eerst na een week of twee naar klanten gestuurd, zodat ze herinnerd worden aan de openstaande factuur. Als het langer dan een maand duurt zullen er extra kosten aan verbonden aan zitten. In deze blog lees je meer over de sommaties en hoe je ze verstuurd. Lees dus snel verder!

Wanneer verstuur je een sommatie

Sommaties kan je per E-mail, post, telefonisch of per fax verzenden, hierdoor zijn sommaties vormvrij en kan je de klanten op elke manier dat je wilt benaderen. Als je er zeker van wilt zijn dat die sommatiebrieven bij de desbetreffende klant komen kan je er altijd voor kiezen om deze per aangetekend te versturen. Zo weet je zeker dat de brief is overhandigd. Als de klant deze brief weigert krijg je de brief terug en kan je andere nodige stappen ondernemen.

Wanneer kies je ervoor om een sommatie te versturen?

Zodra klanten na meerdere keren een herinneringen te hebben gekregen en dat ze hebben nog steeds niet betaald kan je ervoor kiezen om een sommatiebrief te sturen. Je moet er wel rekening mee houden als je deze sommatiebrief verstuurd dat je naar alle waarschijnlijkheid de relatie gaat beschadigen. Een sommatiebrief is een juridisch proces en wordt vaak als een laatste redmiddel gezien.

https://bundel.nl/Sommatie/