Interieurfotografie, een moeilijk maar mooi vak! Een van de belangrijkste takken van STUDIOVHF is het fotograferen van interieurs in opdracht van interieurarchitecten, interieurbouwers en projectinrichters. Interieurfotografie brengt de fotograaf doorgaans ver buiten de regio Zwolle. Behalve deze keer, want Interieurfotograaf Zwolle had een bijzondere opdracht om het interieur van ‘De Droom van Zwolle’ te fotograferen. De uitdagingen van interieurfotografie Bij interieurfotografie is het belangrijk de beschouwer een goed en realistisch overzicht van een ruimte te geven met behoud van horizontale en verticale lijnen, en goede doortekening in de schaduwen en de hoge lichten. Bij het vertalen van een drie-dimensionele ruimte naar een twee-dimensioneel vlak is allereerst het kiezen van het camera standpunt van groot belang. Het interieur moet op een plat vlak ook een interessant plaatje zijn en dus worden compositieregels belangrijk. Vervolgens moeten vloeren en plafonds horizontaal staan en de muren keurig netjes rechtop. Daarvoor werkt de professionele interieurfotograaf met zware statieven die waterpas gezet worden en dure optiek met verstelmogelijkheden voor behoud van verticale lijnen. Zo werkt dat, tenminste totdat je in een oud pand komt zoals dat van de Droom van Zwolle, aan de Koestraat. Hier zijn de muren niet noodzakelijkwijs recht en de houten vloeren en plafonds op de verdiepingen niet 100% recht. De waterpas kan dan zeggen dat alles recht staat, het twee-dimensionele beeld op het beeldscherm met raster laat iets heel anders zien. De nodige visuele aanpassingen zorgen erdan wel weer voor dat alles in het platte vlak weer klopt. Toch blijft het bij dit soort bpanden wel handig dat het uitgangspunt waterpas is zodat je weet welke aanpassingen er gemaakt worden. Contrasten en kleuren Een ander praktisch probleem bij interieurfotografie is het hoge contrastverschil veroorzaakt door binnenvalland daglicht, schaduwpartijen en kunstmatige lichtbronnen. Het mensenlijk oog past zich razendsnel aan als wij van binnen naar buiten kijken, of andersom. De camera wil met een belichting het hele beeld in een keer weergeven en dan zijn de contrastverschillen groter dan dat de sensor kan weergeven. Om dit op te lossen staat de interieurfotograaf een keur aan technieken ter beschikking. Door middel van het toevoegen van licht aan de schaduw gedeeltes wordt al een gedeelte van de contrastomvang verkleind. Ook het verschil in kleurenspectrum van de verschillende lichtbronnen wordt hiermee verkleind. Vervolgens kan er indien nodig nog door middel van digitale contrastbeheersing het beeld verbeterd worden, maar dan achteraf in de nabewerking. Hier worden een aantal verschillende belichtingen met elkaar gecombineerd tot 1 foto. De donkere partijen zijn dan goed doortekend en de hoge lichten zijn niet uitgevreten. Deze combinatie techniek lijdt tot een zeer natuurgetrouw beeld, veel mooier dan de zogenaamde HDR beelden.
|